Korku Versus Korku

Burhan Kum

09 Kasım - 02 Aralık 2006

Burhan Kum, 9 Kasım-2 Aralık tarihlerinde x-ist’te görülebilecek son sergisi "Korku"da, dikkatimizi dünyadaki 'rahatsız edici' ve 'acilen değişmeleri gereken' politik ve toplumsal olaylara çekmeye çalışıyor.

 

Sanatın cesur, sansürsüz ve zorlayıcı olması gerektiğinin altını her fırsatta çizen x-ist, 9 Kasım-2 Aralık 2006 tarihleri arasında ressam Burhan Kum’un "Korku versus Korku" başlıklı sergisine ev sahipliği yapacak. 'Sanat üretmenin politika icra etmeye eş değer olduğunu' savunan ressamın bu son çalışmaları, töre cinayetlerinden türbana, eşcinsellikten bekaret kontrolüne kadar bir çok 'hassas' konuya dil uzatıyor.

 

Resmin bir iletişim aracı olduğunu vurgulayan Kum, yine aynı nedenle resmin toplumla kopmuş olan ilişkisinde arabulucu olmayı arzuluyor ve şöyle diyor: "Dünyanın dört bir yanında sergilenen "çağdaş barbarlığa" karşı, benim için inadına resim yapmaktan başka çare yok. Bu yolla, kendimi, işlenen insanlık suçlarına ortak olmaktan bir nebze olsun kurtarabilmeyi umut ediyorum."

 

Sergiye eşlik eden katalogda, Hollandalı sanat eleştirmeni Etienne Boileau'nun kaleme aldığı "Bilinmeyen Korkusu" başlıklı metin ile Kum'un, sanat, sanatçılar ve dünya politikalarına ilişkin görüşlerini açık ve sert bir dille anlattığı yazısı yer alıyor. Ressamın ‘Korku’ başlıklı metni aynı zamanda, yapıtlarına bir kapı aralayabilmek için izleyiciye rehber oluyor.

 

Boileau, Kum'un son sergisi "Korku" için şöyle diyor: "(...)Kum'un 'Korku' konulu bu sergisinde, Doğu ve Batı dünyası arasındaki ilişkiler can alıcı bir rol oynuyor: oldukça gerçekçi, çoğunlukla kaba bir görsel dil aracılığıyla İslam dünyasının geleneklerini teşhir ediyor. Töre cinayetleri, bekâret kontrolü, türban takma zorunluluğu gibi fenomenleri eleştiriyor. Aynı zamanda, katmanlı bir anlatım biçimi kullanarak, Müslüman ülkelerdeki eşcinsellik korkusunu ve batılıların Orta-Doğu'ya bakışını gözler önüne seriyor. (...)Kum, işlerinde açık ve örtülü olarak bunlara gönderme yapmaktadır: uluslararası havaalanlarındaki bagaj kontrolleri bilinmeyene karşı duyulan korkunun bir göstergesidir. Dünyanın dört bir yanında ortaya çıkan 'Korumalı Siteler' (Afganistan'da bile golf sahalı, korumalı yerleşim alanları oluşturulmuştur) site sakinlerinin korkularını ortadan kaldırarak, güvenlik duygusu verme amaçlıdır. Dünyada korkuya dayalı jeopolitik gelişmeler temel haklarımızı kısıtlamaya ve hatta kimi yerlerde insanların özgür düşüncelerini bastırmaya neden olmaktadır. Eğer, bu baskıya rağmen, hala düşünen varsa, bunu açıkça ifade etmeleri yasaklanmaktadır."

 

(...)Burhan Kum, akıcı bir biçimde boyadığı tuvallerinde, bütün bu olanları bize tüm çıplaklığıyla gösteriyor; çoğunlukla yüzleştirici bir biçimde, bazen kibar ve rafine ve kimi işlerinde ise zekice, post modern kılıfın içinde tarihsel kaynaklara ve klasik resim sanatına göndermeler yoluyla, ancak her zaman güncelliğini koruyarak."

e-şarp-lık

Tuval üzerine yağlıboya, 60 x 90 cm, 2006

CATHEDRA 1:3 (Aydınlanma Çağı)

Tuval üzerine yağlıboya, 81 x 181 cm, 2006

Karşılaştırmalı Otopsi (triptych)

Tuval üzerine yağlıboya, 115 x 200 cm, 2006

Fly Vanitas

Tuval üzerine yağlıboya, 60 x 90 cm, 2005

Otopsi (ayrıntı)

Tuval üzerine yağlıboya, 60 x 60 cm, 2005

Şarki Boya Saldırısı 5.0

Tuval üzerine yağlıboya, 55x 70 cm, 2006

Anatomi Masası

Tuval üzerine yağlıboya, 81 x 181 cm, 2006

Natürmort: Gezgin Ressamın Atölyesi

Tuval üzerine yağlıboya, 70 x 75 cm, 2006

Nargileli Odalık

Tuval üzerine yağlıboya, 90 x 70 cm, 2005

Vibrolympia

Tuval üzerine yağlıboya, 115 x 130 cm, 2006

Kısır Örgü

Tuval üzerine yağlıboya, 60 x 90 cm, 2006

Homo Erectus Anatomicus

Tuval üzerine karışık teknik, 115 x 130 cm, 2005

Çeyiz Düzmek

Tuval üzerine karışık teknik, 131 x 116 cm, 2005

Bana Yakından Bak

Tuval üzerine yağlıboya, 60 x 90 cm, 2005

Gerçek Gece Nöbeti

Tuval üzerine yağlıboya, 109 x 139 cm, 2006

Amarikan Saydink

Tuval üzerine yağlıboya, 60 x 90 cm, 2006